Choroby układu krążenia (CVD) i aktywność fizyczna

25 sierpnia 2023 Poradnik dietetyczny

W Unii Europejskiej choroby sercowo-naczyniowe (CVD), zaraz po nowotworach, są główną przyczyną zgonów. Siedzący tryb życia jest głównym czynnikiem ryzyka CHSN. Regularna aktywność fizyczna nie tylko chroni nas przed tymi chorobami, ale także zmniejsza śmiertelność i CHSN. Niska aktywność fizyczna zwiększa czynniki ryzyka, takie jak otyłość, stres i nadciśnienie.

American Heart Association i European Society of Cardiology zalecają wszystkim dorosłym w każdym wieku podjęcie aktywności fizycznej:

  • minimum 150 minut tygodniowo aktywności aerobowej o umiarkowanej intensywności (np. 5 razy w tygodniu po 30 minut) lub

  • 75 minut ćwiczeń o wysokiej intensywności tygodniowo (np. 5 razy w tygodniu po 15 minut) lub

  • połączenie tych dwóch rodzajów aktywności, np. 75 minut treningu o umiarkowanej intensywności i 40 minut treningu o wysokiej intensywności tygodniowo.

Czy to wystarczy? Oba towarzystwa zalecają stopniowe zwiększanie aktywności fizycznej do 300 minut tygodniowo umiarkowanych ćwiczeń lub 150 minut tygodniowo intensywnych ćwiczeń w celu uzyskania dodatkowych korzyści zdrowotnych. Jeśli jednak pacjent do tej pory prowadził siedzący tryb życia, a dodatkowo występują u niego czynniki CHD (np. hipercholesterolemia, otyłość, cukrzyca), zaleca się rozważenie oceny klinicznej obejmującej testy wysiłkowe przed podjęciem intensywnej aktywności.

Wybór odpowiedniej aktywności fizycznej jest ważny

Ważne jest, aby wybrać odpowiednią aktywność fizyczną dla każdego pacjenta, biorąc pod uwagę jego możliwości i aktualny stan zdrowia. Jeśli dana osoba nie jest w stanie wykonywać zalecanej ilości aktywności fizycznej ze względu na swój stan zdrowia, powinna nadal być tak aktywna, jak to tylko możliwe. Z czasem można zwiększyć poziom aktywności. Dorośli w wieku do 64 lat powinni wykonywać co najmniej dwie sesje treningu siłowego tygodniowo, koncentrując się na dużych grupach mięśni.

Wiele stron internetowych oferuje szczegółowe informacje na temat aktywności fizycznej. Aby zmiana stylu życia była konsekwentna, aktywność fizyczna musi sprawiać pacjentowi przyjemność.

Trening aerobowy

Trening aerobowy może obejmować zarówno codzienną aktywność, taką jak chodzenie lub jazda na rowerze, jak i popularne ćwiczenia, takie jak jogging lub bieganie. Wysiłek ten powinien być wykonywany z odpowiednim poziomem intensywności. Na przykład:

  • 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej tygodniowo można osiągnąć poprzez szybki marsz (5-6 km/h), jazdę na rowerze (15 km/h), a nawet odkurzanie.
  • 75 minut intensywnej aktywności fizycznej tygodniowo można osiągnąć poprzez szybki jogging lub jazdę na rowerze.

Treningi te powinny trwać co najmniej 10 minut, aby były skuteczne.

Skonsultuj się z lekarzem w sprawie rodzaju i intensywności wykonywanych ćwiczeń.

Jeśli zdiagnozowano u Ciebie stwardnienie rozsiane, lekarz powinien omówić z Tobą rodzaj i intensywność aktywności fizycznej. Lekarz określi odpowiednią intensywność i rodzaj aktywności fizycznej dla danej jednostki chorobowej. Interesujące wyniki zostały przedstawione w niedawnym badaniu opublikowanym przez European Journal of Preventive Cardiology dotyczącym związku między ćwiczeniami fizycznymi a długoterminowym przeżyciem pacjentów ze stabilną chorobą wieńcową. Intensywne ćwiczenia fizyczne wykonywane raz lub dwa razy w tygodniu przez =20 minut były statystycznie istotnie związane z niższą śmiertelnością sercowo-naczyniową i ogólną o około 20% w porównaniu z pacjentami, którzy nie podejmowali lub podejmowali niską aktywność fizyczną.

Podsumowując:

  • Zaleca się wykonywanie ponad 150 minut tygodniowo ćwiczeń o umiarkowanej intensywności lub ponad 75 minut intensywnych ćwiczeń tygodniowo.

  • Na początku warto zwiększyć spontaniczną aktywność fizyczną, np. chodzić po schodach zamiast windą lub jeździć autobusem przystanek dalej. Można nawet chodzić do tyłu rozmawiając przez telefon w domu.

  • Ważne jest, aby znaleźć aktywność, która sprawia nam przyjemność i którą lubimy. Stanie się ona zdrowym nawykiem, jeśli będziemy wykonywać ją regularnie.

  • Przed podjęciem intensywnych ćwiczeń zaleca się, aby pacjenci wysokiego ryzyka i osoby z rozpoznaną chorobą układu krążenia skonsultowały się z kardiologiem.

Bibliografia:

  • Wytyczne ACC/AHA dotyczące prewencji pierwotnej chorób sercowo-naczyniowych 2016.2019
  • Biscaglia, S., Campo, G., Sorbets, E., Ford, I., Fox, K. M., Greenlaw, N., Steg, P. G. (2020). Związek między aktywnością fizyczną a długoterminowymi wynikami u pacjentów ze stabilną chorobą wieńcową. European Journal of Preventive Cardiology 27(4), 426-436.
  • 14-dniowy wegański jadłospis + wykład na temat bilansowania diety - WERSJA 2 99,00 Wybierz opcje
  • Gotowy zbilansowany roślinny 14-dniowy jadłospis bogaty w żelazo + 1-godzinny wykład (PLN) 89, 00 Wybierz opcje
  • 4-tygodniowy wegański posiłek + wykład o równowadze roślinnego stylu życia Promocja Produkt w promocji 169,00 zł 149,00 zł Wybierz opcje
  • Dodaj do koszyka

25 sierpnia 2023 Poradnik dietetyczny