Płodność a dieta

22 stycznia 2023 Dieta wegańska

Z definicji niepłodność jest wtedy, gdy kobieta nie zdoła począć dziecka po 12 miesiącach. Mówi się również o stanie obniżonej płodności. Jest to sytuacja, w której nie ma realnych przeszkód do poczęcia, ale prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest niższe niż średnia dla populacji.

Obecna wiedza jest jednoznaczna co do wpływu diety na płodność. Zarówno dieta kobiety, jak i stan odżywienia mężczyzny mogą być przyczyną niepowodzeń ciążowych. Najważniejsze czynniki, które mogą wpływać na płodność to masa ciała, dieta, ćwiczenia fizyczne, podaż witamin i minerałów oraz spożycie kofeiny, alkoholu i innych substancji aktywnych.

Wpływ nadwagi lub niedowagi na płodność

Światowa Organizacja Zdrowia uznała otyłość i nadwagę za epidemię naszych czasów. Otyłość nie jest problemem, jeśli starasz się zajść w ciążę. Badania wykazały, że znaczenie ma nasilenie i typ otyłości. Najbardziej niebezpiecznym typem otyłości jest typ brzuszny. Wiąże się ona z opornością tkankową, hiperinsulinemią i zmniejszonym wydzielaniem hormonów przysadkowych. Wzrost BMI o jedną jednostkę może spowodować spadek poziomu hormonu wzrostu nawet o 6%. Jest on niezbędny dla hormonów płciowych, które odpowiadają za produkcję i utrzymanie komórek jajowych.

Kobiety, które mają więcej tkanki tłuszczowej niż mężczyźni, wydzielają więcej androgenów. Hormony te są wysokie u mężczyzn, a u kobiet powinny być obecne na niskim poziomie. Jednak na produkcję testosteronu wpływa zwiększona ilość tkanki tłuszczowej u płci męskiej. Może to prowadzić do upośledzenia dojrzewania i tworzenia się plemników oraz zaburzeń erekcji.

Kobieta, której BMI wynosi 30 lub więcej, jest dwukrotnie bardziej narażona na problemy z płodnością. Spadek masy ciała o 5% może mieć pozytywny wpływ na proces owulacji, reguluje miesiączkę i zwiększa szansę na poczęcie.

Problemy z owulacją i miesiączką mogą być również spowodowane niską masą ciała. Jest to nawet dwukrotnie bardziej prawdopodobna przyczyna niepłodności niż prawidłowy wskaźnik BMI. Gdy osoba jest zbyt szczupła, może mieć również problemy z poczęciem z powodu niedoboru witamin i minerałów.

Płodność a dieta: Podaż makroskładników

Podstawowe składniki odżywcze organizmu to białko, tłuszcze i węglowodany. Badania wykazały, że na płodność wpływa ilość spożywanego białka roślinnego, węglowodanów złożonych oraz rodzaj tłuszczu.

Badania wykazały, że 50% ryzyka niepłodności spowodowanej zaburzeniami owulacji można zmniejszyć, jeśli 5% energii z białka zwierzęcego zastąpi się białkiem roślinnym. Ryzyko niepłodności spowodowanej zaburzeniami owulacji wzrosło o prawie 20%, gdy 5% energii pochodziło z białka zwierzęcego, w przeciwieństwie do 5% z węglowodanów. Ryzyko spadło o 43%, gdy te 5% węglowodanów zastąpiono białkiem roślinnym. Wynika to z mniejszego wydzielania insuliny i większej wrażliwości tkanek na jej działanie, gdy spożywane jest białko roślinne w porównaniu z białkiem zwierzęcym. Z danych literaturowych wynika, że największy niekorzystny wpływ na zapłodnienie mają białka z czerwonego mięsa i drobiu.

Spożywanie odpowiedniego rodzaju tłuszczów jest ważnym czynnikiem żywieniowym. Wyraźnie negatywny wpływ na płodność mają kwasy tłuszczowe trans, które można znaleźć w margarynach, wyrobach cukierniczych i innych wysoko przetworzonych produktach typu convenience. Dwukrotny wzrost ryzyka niepłodności zaobserwowano w badaniach, w których tłuszczami jednonienasyconymi zastąpiono 2% energii.

Z drugiej strony, kwasy tłuszczowe Omega-3 mają pozytywny wpływ na profil hormonalny kobiet oraz na jakość nasienia mężczyzn (tu szczególnie alfa-linolenowy). Niskie spożycie kwasów omega-3 u mężczyzn mających problemy z płodnością (korzystny zakres to 1 do 3-4) może prowadzić do procesów prozapalnych. Warto włączyć do diety nasiona lnu, nasiona chia i olej rzepakowy tłoczony na zimno, a także siemię lniane i oleje lniane, olej rycynowy i orzechy włoskie oraz suplementy EPA/DHA na bazie alg morskich. Dieta wysokotłuszczowa, bogata w cholesterol może negatywnie wpływać na jakość nasienia i owulację zarówno u kobiet, jak i mężczyzn. Dlatego dobrym pomysłem jest ograniczenie tłuszczów zwierzęcych i zamiast tego spożywanie jednonienasyconych lub wielonienasyconych olejów pochodzenia roślinnego.

Płodność a dieta: Podaż witamin i minerałów

Niedobory minerałów i witamin mogą prowadzić do problemów z płodnością. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania wielu procesów organizmu. Antyoksydanty to jedne z najważniejszych witamin, które wpływają na gospodarkę hormonalną. Witaminy A, C,E, witaminy B12,B6 i kwas foliowy, a także wit. Żelazo, cynk, jod i magnez są niezbędne dla płodności.

Witamina B12 może obniżyć poziom homocysteiny. Płyn pęcherzykowy (folikularny) jajnika zawiera wysoki poziom tego aminokwasu. Powoduje to nieprawidłowe interakcje między jajkiem a plemnikiem, co może obniżyć szanse na zapłodnienie. Podobne działanie mogą mieć niedobory kwasu foliowego. Niska podaż witaminy B12 może powodować zahamowanie owulacji i nieprawidłowe implantacje płodu. U mężczyzn może również prowadzić do zmniejszenia aktywności jajników. Witamina B6 zwiększa szanse na poczęcie, ponieważ zmienia normalizujący poziom progesteronu. Weganie powinni suplementować witaminę B12 i monitorować jej poziom poprzez regularne badania laboratoryjne. Suplementacja kwasu foliowego powinna być rozważona przed każdą ciążą. WitaminęB6 można uzyskać poprzez spożywanie zbilansowanej diety bogatej w pełne ziarna, orzechy i nasiona roślin strączkowych.

Dane literaturowe wskazują, że witaminy antyoksydacyjne odgrywają istotną rolę w płodności, ze względu na ich zdolność do eliminacji wolnych rodników.

Witamina A jest niezbędna do prawidłowego rozwoju zarodka i wpływa na cykle menstruacyjne. Witamina C jest niezbędnym składnikiem tkanki jajnikowej. Jest również niezbędna do syntezy kolagenu. Witamina C odgrywa ważną rolę podczas wzrostu pęcherzyka Graffa, owulacji i fazy lutealnej. Witamina E jest niezbędna w procesach rozrodczych i może prowadzić do zaburzeń owulacji. Świeże owoce i warzywa, dobrej jakości oleje roślinne i orzechy oraz nasiona to dobre opcje dostarczania tych witamin.

Witamina D jest niezbędna dla prawidłowych procesów metabolizmu wapniowo-fosforanowego. Mogą one wpływać na owulację i pogrubienie endometrium. Będzie to miało następnie wpływ na proces zapłodnienia. Warto sprawdzić poziom witaminy B we krwi, a następnie omówić z lekarzem najlepsze opcje suplementacji.

Wpływ używek na płodność a dieta

Nawet niewielkie spożycie alkoholu może powodować nieprawidłowości w cyklu menstruacyjnym. Zwiększenie spożycia alkoholu może prowadzić do niepłodności. Endometrioza jest jedną z wiodących przyczyn problemów z ciążą. Alkohol może zwiększyć produkcję reaktywnych związków tlenu i stres oksydacyjny. Procesy te mogą powodować spadek aktywności i uszkodzenie plemników. Jest to wiodąca przyczyna problemów z płodnością u mężczyzn (30-80 span>).

Zarówno bierne, jak i czynne palenie ma negatywny wpływ na płodność u obu płci. Dym tytoniowy, który jest niezwykle toksyczny, może powodować stres oksydacyjny, podobnie jak alkohol. U kobiet występują problemy z owulacją i funkcjonowaniem jajowodów, co może prowadzić do trudności z implantacją zarodka. Mężczyzn dotyka nikotyna, która uszkadza materiał genetyczny w plemnikach i powoduje ogólne pogorszenie jakości ejakulatu. Proces ten może trwać przez dłuższy czas.

Kobiety spożywające nadmierną ilość kofeiny (więcej niż 5 filiżanek) mogą być narażone na zaburzenia płodności nawet do 45%. Jej wpływ na męską reprodukcję jest nieznany.

Płodność: Aktywność fizyczna

Nawet niewielka ilość ćwiczeń, w postaci spacerów czy jazdy na rowerze, może zwiększyć szanse na poczęcie u kobiet niezależnie od ich BMI. Regularne ćwiczenia (30-60 minut dziennie) zwiększają wrażliwość tkanek na insulinę. Ma to pozytywny wpływ na płodność. Zaleca się wykonywanie ćwiczeń siłowych, rozciągających i aerobowych.

Negatywny wpływ na równowagę hormonalną może mieć również zbyt duża aktywność fizyczna, której efektem jest zbyt mała ilość tkanki tłuszczowej. Może to powodować zaburzenia w płodności i miesiączkowaniu.

Zarówno mężczyźni jak i kobiety prowadzą różny styl życia, który może wpływać na ich zdolności reprodukcyjne. Ważne jest, aby utrzymać zdrową masę ciała, stosować zbilansowaną dietę, ćwiczyć i wyeliminować lub ograniczyć czynniki stresogenne.

  • 14-dniowy wegański plan posiłków dla dzieci w wieku 1-3 lub 4-6 lat . 69,00.
  • Gotowy, zbilansowany roślinny 14-dniowy jadłospis bogaty w żelazo + 1-godzinny wykład 89,00
  • Vegan baby - Praktyczny poradnik żywienia maluchów vege. Ebook + 45-minutowy wykład Promocja Produkt w promocji 99,00 zł 85,00 zł Dodaj koszyk
  • Kurs z konsultacją mailową 399,00
22 stycznia 2023 Dieta wegańska