Grill warzywny

19 grudnia 2022 Przepisy

Grillowanie bez mięsa na pierwszy rzut oka wydaje się skomplikowane. Możliwe jest przygotowanie pysznych roślinnych potraw z grilla. Oto kilka wskazówek i trików, jak grillować po wegańsku.

Często dostajemy od pacjentów pytania o to, co położyć na grillu, np. jakie kiełbaski sojowe, burgery czy burgery na bazie roślin są najlepsze. Są one zdrowsze od mięsa i mogą być stosowane jako jego zamiennik. Nie należy się jednak do nich ograniczać. Możesz grillować wiele rzeczy, w tym warzywa i owoce.

Oto kilka inspiracji na to, co możesz grillować:

  • papryka czerwona, papryka zielona i papryka żółta
  • bakłażan
  • cukinia
  • brokuły
  • kalafior
  • cebula
  • pietruszka
  • marchewka
  • grzyby
  • Rzodkiewki
  • biała rzodkiew
  • szparagi
  • tofu
  • tempeh
  • ziemniaki
  • kolby kukurydzy

Bez białka nie da się ruszyć

Mimo że warzywa są dobre dla Ciebie, nie wypełnią Cię. Warto dodać białko do swoich posiłków. Nasze roślinne alternatywy mięsne są tutaj, aby pomóc. Tofu i tempeh można grillować, można też posmarować chleb Hummusem. Możesz też użyć burgerów Beyond lub kiełbasy sojowej. Nie należy zjadać całej paczki na raz, ponieważ trzeba mieć wystarczająco dużo miejsca na sałatkę. Sałatka ze świeżych zielonych warzyw (sałata i sałata rzymska, rukola) jest koniecznością. Sałatka jest niskokaloryczna i nie będziesz się przejadać podczas ucztowania.

Jak nie przesadzić z weekendowym grillowaniem?

W zależności od tego, jak bardzo czujesz głód, możesz zjeść 1-3 porcje białka. Może to być pół kostki lub więcej tofu, 1-2 kiełbaski sojowe lub 1 duży Beyond Burger. Możesz również zjeść 1-2 kromki chleba (jeśli nie lubisz chleba, możesz dostarczyć więcej białka), a także dużo warzyw. Świeże warzywa można jeść w nieograniczonych ilościach. Należy być ostrożnym z sosami do sałatek i marynatami, ponieważ mogą być bardzo kaloryczne.

Grillowane warzywa będą dobrze podane z lekkimi dressingami na bazie jogurtu. Możesz dodać do nich wegański majonez, musztardę lub szczypiorek, aby nadać im więcej smaku. Guacamole i tzatziki to również dobre opcje.

Szaszłyki stanowią świetną opcję na grilla. Szaszłyki to świetny pomysł na przekąskę, gdy nie jesteś głodny, ale nadal chcesz jeść, ponieważ wszyscy jedzą. Możesz je nadziać warzywami lub tofu, grzybami lub pancettą. Możesz je zamarynować lub zrobić saute.

Grillowane tofu

Pokrój tofu w cienkie plasterki. W misce wymieszaj składniki na marynatę. Do marynaty możesz dodać swoje ulubione przyprawy (np. pieprz, cząber, oregano) lub po prostu mieszankę przypraw, np. czerwoną lub zieloną czubrycę. Pozwól tofu moczyć się w marynacie przez kilka godzin. Następnie umieść tofu na grillu.

Grillowane owoce?

Dlaczego nie? Taki deser jest lżejszy niż kawałek ciasta, a będzie smakował lepiej. Grilluj banana, gruszkę lub brzoskwinię, albo melona. Ważne jest, aby go nie przypalić. Nie należy dodawać do niego miodu ani słodzików. Te owoce będą doskonale pyszne same w sobie.

Warzywne grillowanie to nie tylko papryka i cukinia. Istnieje wiele smaków i opcji, które możesz wykorzystać, aby stworzyć pyszny posiłek na świeżym powietrzu.

Warzywa i szaszłyki z grilla

Składniki:

  • Tofu
  • Ulubione warzywa, np. papryka, cukinia, pieczarki, cebula.

Zrób marynatę używając odrobiny oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego, sosu sojowego i ulubionych ziół. Na przykład bazylii i tymianku.

Ułóż tofu i warzywa na patyczkach i pozwól im moczyć się w marynacie przez około 15-20 minut.

Można też danie poddać obróbce termicznej (saute).

Grill z tofu

Składniki:

  • Tofu wędzone - kostka
  • marynata:
  • olej - 1 łyżka
  • sos sojowy - 2 łyżki
  • keczup - 2 łyżki
  • syrop klonowy - 1 łyżka
  • przecier pomidorowy - 3 łyżki
  • Papryka wędzona - 1 łyżeczka
  • Papryka słodka - 0,5 łyżeczki
  • czosnek - 1 kostka

Czosnek rozgnieść widelcem. Wymieszaj wszystkie składniki na marynatę. Przekrój tofu na pół wzdłuż i zamarynuj. Przełóż tofu do miski i pozwól mu odpocząć przez co najmniej godzinę. Im dłuższa marynata, tym lepiej. Po tym czasie możesz je grillować.

Oto kilka praktycznych porad! Jeśli zamierzasz saute tofu, pamiętaj, aby wybrać jędrne tofu i odsączyć wszelką wodę. Tofu ma znacznie mniejszą zawartość tłuszczu niż mięso, więc do jego natłuszczenia można użyć oleju. Ułatwi to ściągnięcie dania z rusztu.

Wegańskie grillowanie to coś więcej niż cukinia i papryka. Istnieje wiele opcji i smaków do wyboru, które sprawią, że wegańskie grillowanie będzie satysfakcjonującym posiłkiem na świeżym powietrzu.

19 grudnia 2022 Przepisy