Nasiona roślin strączkowych są podstawą diety osób starszych

27 września 2023 Wege Blog

Rośliny strączkowe są głównym źródłem białka dla wegan. Ponadto są bogate w żelazo, cynk , magnez, wapń, a także witaminy z grupy B. Powinny być codziennie włączane do diety wegańskiej.

Tak, ale prawdopodobnie słyszałeś, że zawierają one substancje antyodżywcze i powodują wzdęcia. To sprawia, że czasami są niesmaczne, zwłaszcza dla osób starszych.

Jak to jest?

Oczywiście rośliny strączkowe są antyodżywcze. Ale bez przesady!

1) Kwas fitynowy jest redukowany przez moczenie i dodanie witaminy C na talerz (z warzyw!) Jego negatywne skutki są neutralizowane przez dodanie witaminy C na talerz (z warzyw!).

Lektyny są redukowane podczas moczenia i gotowania. Nie jesz fasoli na surowo, prawda? Gotowanie nasion zmniejsza zawartość lektyn nawet o 90%.

3) Oligosacharydy (cukry powodujące wzdęcia) są redukowane przez moczenie i gotowanie. Gotowanie może zredukować ich ilość nawet o 45%.

Jeśli po zmniejszeniu ilości oligosacharydów w posiłku nadal występują problemy trawienne, można je zmielić (np. zrobić sos lub pastę).

Nasiona roślin strączkowych zawierają błonnik, witaminy i minerały. Są bogate w witaminy, minerały i błonnik. Nie zawierają też nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu, jak mięso, nabiał i jajka. Warto więc spożywać je każdego dnia, zwłaszcza zamiast mięsa.

27 września 2023 Wege Blog