Foliany i kwas foliowy w naszej diecie

13 grudnia 2022 Dieta wegańska

Kwas foliowy, syntetyczna forma folianu, który nie występuje naturalnie w żywności, może być syntetyzowany. Są one również znane jako witamina B9. Folian jest niezbędny do tworzenia DNA, rozwoju układu nerwowego i procesów krwiotwórczych. Kwas foliowy jest szczególnie ważny w czasie ciąży, ponieważ zapobiega rozwojowi i utrzymywaniu się wad układu nerwowego u płodu.

Kwas foliowy nie występuje naturalnie w żywności. Jest związkiem syntetycznym, który znajduje się w suplementach diety. Jest on wchłaniany z jelit i przekształcany do swojej aktywnej formy - Tetrahydrofolianu (THF).

THF bierze udział w wielu reakcjach biochemicznych. Jest zaangażowany w syntezę i metylację homocysteiny. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i krwiotwórczego. Niedobór folianów może powodować megaloblasty i niedobory witaminy B12 (z powodu zahamowania syntezy DNA). Jest przepisywany kobietom w ciąży profilaktycznie, aby zmniejszyć szansę na wystąpienie wad cewy nerwowej u płodu.

Niedobór folianów, podobnie jak witaminy B12, powoduje wysoki poziom homocysteiny. Może to prowadzić do chorób układu krążenia i demencji, a także niekorzystnie wpływać na ciążę. W szczególności wysoki poziom homocysteiny może powodować opóźnienie wzrostu płodu i martwicę wewnątrzmaciczną, jak również wady cewy nerwowej płodu (tj. Są to wady, które występują podczas rozwoju zarodka, takie jak bezmózgowie i rozszczep kręgosłupa.

Tę witaminę najlepiej pozyskiwać z roślin

Kwas foliowy jest najlepiej przyswajany z roślin poprzez drożdże, zboża, warzywa liściaste (szpinak, sałaty i brokuły), pomidory, buraki, a także rośliny strączkowe, owoce i orzechy. Kwas foliowy można również znaleźć w żółtkach jaj.

Zapotrzebowanie na foliany nie powinno być problemem w zróżnicowanej diecie wegańskiej. Duże badanie EPIC-Oxford wykazało, że weganie, którzy nie uzupełniali swojej diety, mieli wyższe spożycie niż osoby jedzące mięso i wegetarianie.

Suplementacja jest zdecydowanie zalecana dla kobiet w ciąży. Witamina B9 nie jest dostępna w żywności ze względu na jej niestabilny charakter, który jest wrażliwy na światło, temperaturę, pH. Suplementy są więc zalecane dla kobiet w ciąży.

Biodostępność z diety kwasu foliowego

Żywność może mieć znacznie obniżony poziom kwasu foliowego podczas przetwarzania, przechowywania i produkcji. Straty składników odżywczych mogą wynosić nawet 90% podczas ekstrakcji mąki i aż 50-80% podczas obróbki termicznej żywności w domu. Wysokie straty mogą być również spowodowane przechowywaniem produktów w domu, czy w sklepie (bardzo często zielenina leży pod reflektorami lub w dużym nasłonecznieniu), a także transportem.

Metabolizm kwasu foliowego jest złożony. W grę wchodzi wchłanianie folianów w jelitach, interakcje z lekami i innymi składnikami pokarmowymi.

Kwas foliowy jest przekształcany do tetrahydrofolianu przy udziale enzymu reduktazy metylenotetrahydrofolianu (MTHFRR), którego polimorfizmy (dość powszechne w populacji europejskiej) upośledzają konwersję. MTHFR jest enzymem katalizującym konwersję 5-metylenotetrahydrofolianu z N5, N10-metylenotetrahydrofolianu. Enzym ten odpowiada również za redukcję homocysteiny i metioniny. Niska aktywność enzymu MTHFR powoduje nieefektywną produkcję i podwyższony poziom homocysteiny.

Niedobory kwasu foliowego mogą prowadzić (według badań) do nowotworów płuc, szyjki macicy i jelita grubego. Natomiast zbyt duża ilość kwasu foliowego (z suplementów) może prowadzić do inaktywacji genów kontrolujących podziały komórkowe. Może to prowadzić do szybkiego wzrostu i replikacji we wszystkich komórkach organizmu, nawet nowotworowych.

13 grudnia 2022 Dieta wegańska