Co można dodać do diety wegańskiej?

13 grudnia 2022 Dieta wegańska

Co można uzupełnić w diecie wegańskiej? Czy suplementacja jest konieczna? Czy suplementacja jest konieczna w przypadku witaminy B12, witaminy D i kwasów omega-3? Odpowiedź znajduje się poniżej.

Suplementacja jest wymagana w przypadku diety roślinnej, ponieważ niektórych składników odżywczych nie można pozyskać z pożywienia. Nie oznacza to, że dieta jest gorsza od tradycyjnej. Suplementy są obecnie powszechne i każda dieta powinna być wzbogacana. W Polsce na przykład witaminę D należy przyjmować niemal przez cały rok.

Co powinienem dodać?

  • Witaminę A

Witamina D nie jest składnikiem diety. Nie da się uzyskać zalecanej ilości witaminy D z roślin. Musiałabyś codziennie jeść grzyby hodowane pod lampami UV i to by nie wystarczyło span>.

Ile witaminy D potrzebujesz dziennie? Można badać poziom witaminy D co najmniej raz w roku i wtedy dobrać odpowiednią dawkę. Poziom witaminy D powinny badać osoby z chorobami autoimmunologicznymi, depresjami, częstymi infekcjami, boreliozą oraz osoby, które spędzają mało czasu na słońcu, a także osoby, które nigdy nie brały suplementów witaminy D.

Jeśli nie da się określić poziomu witaminy w organizmie, zawsze można skorzystać z zalecanych dawek. Są one następujące:

Jeśli nie masz medycznego powodu do przyjmowania witaminy D3, nie potrzebujesz K2MK7.

  • Witamina B12

Tutaj znajdziesz wiele informacji na temat witaminy B12. Witamina B12 jest ważną witaminą, którą należy suplementować, zwłaszcza jeśli jesteś weganinem. Najlepiej jest zbadać poziom we krwi przed podjęciem decyzji o dawce. Suplement można dobrać na podstawie historii diety (dieta wegetariańska lub wegańska, zawartość witaminy B12 w produktach wzbogaconych o witaminę B12), oraz stanu fizjologicznego (ciąża i laktacja), jeśli dana osoba nie może sobie pozwolić na to badanie. wiek (osoby starsze potrzebują wyższych dawek), oraz stan zdrowia (szczególnie problemy żołądkowo-jelitowe, które mogą wskazywać na słabe wchłanianie tej witaminy). Ludzie, którzy jedzą spirulinę i dużo tempeh, a także dużo tofu, prawdopodobnie spożywają nieaktywne analogi. Dobrym pomysłem dla nich jest zaprzestanie spożywania tych pokarmów (i wszelkich suplementów) na kilka dni przed badaniem poziomu B12. Możliwe jest również badanie pod kątem homocysteiny.

  • Kwasy tłuszczowe omega-3 (a dokładniej DHA)

Ten temat został poruszony w artykule, który napisałem wcześniej. Warto dodać je do diety roślinnej, ponieważ mają wiele korzyści dla zdrowia. Dostępne są również w formie roślinnej (na bazie alg Schizochytrium, oraz Crypthecodinium Cohnii ).

Jakie są możliwości suplementacji?

  • Jod

Suplementy jodu dla diet roślinnych nie są wymagane, o ile istnieją dobre źródła tego minerału (takie wodorosty, himalajska sól jodowana lub sól jodowana) Jedna łyżeczka jodowanej soli morskiej zawiera około 150 mcg dziennego zalecanego spożycia dla dorosłych. Na etykiecie produktu powinno być podane ile jodu zawiera 100g lub porcja.

Porozmawiajmy jeszcze o soli. Solenie potrawy powinno odbywać się po jej ugotowaniu, ponieważ jod może uciekać z parą wodną podczas gotowania. Sól powinna być przechowywana w szczelnie zamkniętym pojemniku, ponieważ jod może wietrzyć.

  • Selen

Suplementacja może być zalecana, jeśli podejrzewasz u siebie niedobór selenu lub masz schorzenie, w którym selen odgrywa ważną rolę (np. choroba tarczycy). W tym celu należy skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem. Dowiedz się więcej o selenie klikając tutaj

Dla kogo suplementacja jodem będzie przydatna?

Jod jest niezbędny dla kobiet w ciąży i matek karmiących.

Suplementy jodu byłyby również korzystne dla tych, którzy nie jedzą soli lub nie polegają na dobrych źródłach jodu. Suplementacja jodu jest konieczna, jeśli nie spożywasz soli lub nie jesz wodorostów. Pamiętaj, że sól znajdująca się w żywności takiej jak chleb nie jest jodowana. Zawsze należy sprawdzić, czy suplementacja jodu została zatwierdzona przez lekarza. Wyższe dawki jodu mogą powodować stany zapalne w niektórych chorobach (np. w chorobie Hashimoto span>.

Czy to już wszystko? Czy jest coś więcej?

Osoby, które są zdrowe i nie mają medycznego powodu lub zalecenia od dietetyka, aby przyjmować dodatkowe suplementy, nie powinny spożywać niczego na diecie roślinnej. Wyjątkiem są kobiety w ciąży i karmiące. Witamina B12, witamina D i kwasy omega-3 są wystarczające. Wszystkie inne składniki można dodać do diety, pod warunkiem, że będzie ona urozmaicona.

13 grudnia 2022 Dieta wegańska