Trzy zasady wydajnego gotowania

22 maja 2023 Poradnik dietetyczny

Czy czasami nie chce Ci się samemu gotować? Czy zamawiasz jedzenie na wynos? Znajdujesz wymówki, by uniknąć gotowania w domu i zamiast tego idziesz do pobliskiego baru? Powiem ci, co gotuję w sytuacjach awaryjnych, kiedy nie mam czasu na gotowanie lub kiedy nie chce mi się gotować. Zgodnie z zasadą "szukaj rozwiązań, a nie wymówek", powiem Ci, co przygotować, gdy nie chce mi się gotować, ale i tak lepiej zrobić to samemu ....

Przygotowując posiłki kieruję się trzema zasadami efektywnego gotowania. Oto te trzy zasady:

Zasada 1: Gotuj szybko i maksymalizuj ilość zdrowych potraw.

Zupa pomidorowa, którą najczęściej przygotowuję "w locie", to zupa pomidorowa z passaty. Zajmuje mniej niż piętnaście minut! Wystarczy wlać passatę do garnka i dodać trochę wody. Następnie dodajemy koncentrat pomidorowy, winegret balsamiczny i przyprawy. Ja dodaję zioła prowansalskie, sól, pieprz, odrobinę kurkumy i słodkiej papryki.

Lubię robić makaron z roślinami strączkowymi, takimi jak ciecierzyca. Dodaję do niego posiekane warzywa i suszone pomidory. Paprykę, pomidorki koktajlowe, brokuły. Gotuję warzywa w wodzie. Następnie dodaję je do makaronu. Makaron jest gotowy w zaledwie kilka minut.

Można też wykorzystać resztki (jakieś pozostałości po innych daniach) do zrobienia dania z blanszowanym jarmużem. Można też dodać czerwoną soczewicę, tofu lub pasternak z puszki. Na koniec posypuję wierzch orzechami. Całość zajmuje około 15 minut.

Czwarte danie kryzysowe to gotowana kasza/ryż z fasolą/cieciecierzycą z puszki lub tofu/czerwoną soczewicą z przyprawami i warzywami (tutaj zazwyczaj pomidory/brokuły/szparagi/kalafior lub inne, które są w lodówce/zamrażarce). Zajmuje to około 15 minut.

Wymienione powyżej dania przygotowuję w około 15 minut. Mam jednak wiele innych, które można przygotować w mniej niż 30 minut.

Zasada 2: Gotuj przez 2-3 dni

Trzeci dzień nie jest najlepszym czasem na przechowywanie niektórych produktów spożywczych (na przykład warzywa stracą swoje witaminy), ale można bezpiecznie przechowywać ugotowane płatki zbożowe/ryż/sosy/sosy. Jeśli przechowujesz wstępnie ugotowane kaszki w lodówce, posiłki zgodne z zasadą 1 są łatwiejsze do przygotowania.

Zobacz ten post na Instagramie

Szybki obiad z soczewicą i sezonowymi warzywami (cukinia, pomidory, papryczki chili). ??? #veganism #wege #vegetitian #vegan #zucchini #lentils #veganlunch #quick lunch

Iwona kibil udostępnił(a) post. (@iwonakibil_vegetitian) Aug 14, 2019 at 9:51am PDT

Zasada 3: Prostota na talerzu. Nie komplikuj dań.

Zasadą efektywnego gotowania jest gotowanie w taki sposób, aby można było tworzyć różne posiłki z gotowanych potraw. Jeśli dziś ugotujesz brokuły, możesz je zjeść z fasolą, owsianką i orzechami, a jutro możesz zrobić z nich sos lub pastę. Jeśli dziś ugotujesz kaszę jaglaną, możesz zjeść ją z gulaszem. Jutro możesz dodać ją do duszonego jarmużu. Nie musisz jeść hummusu ani innych past z roślin strączkowych z chlebem. Taką pastę można jeść nawet 2-3 razy dziennie, jeśli zrobi się z niej "budda-bowl".

Lubię tę zasadę, ponieważ nie chcę wyrzucać jedzenia. Każdego dnia mogę też jeść nowe rzeczy.

Poniżej kilka zdjęć posiłków, które stworzyłam zgodnie z zasadą 3.

Zobacz ten post na Instagramie

Makaron z soczewicą, szpinakiem, kurkami i pomidorami. Śniadanie, lunch czy kolacja? ??? #vegan #vegandiet #business #mondaymood #streetstyle #healthylifestyle #businesswoman #polishwoman #motivation #goodevening #styleblogger #style #healthyfood #healthyfoodshare #cafe #life #lifestyleblogger #dietetyk

Iwona dietetyk udostępnił(a) ten wpis. (@iwonakibil_vegetitian) Oct 16, 2018 at 2:05 PDT

Zobacz ten post na Instagramie

#hummus! Czego tu nie kochać? Jest pyszny, szybki w przygotowaniu i pasuje do wszystkiego? Wolę klasyczną wersję. Co najczęściej gotujesz w domu? ? ????????? #vegan #vegandiet #veganism #fashionblogger ##healthylifestyle #dietavegan #wege #motivation #habittracker #styleblogger #healthyfood #secret #xoxogossipgirl #lifestyleblogger #dietitian #xoxo #caffe #best #lifestyleblogger #freelance #iwonakibil #warsaw #healthyvegan

Iwona dietetyk udostępnił(a) ten wpis. (@iwonakibil_vegetitian) Feb 13, 2019 at 6:35am PST

Zobacz ten post na Instagramie

Wegańskie jedzenie jest takie proste w przygotowaniu! Wymieszaj razem makaron z ciecierzycy, mrożone zielone warzywa (mrożona mieszanka), mrożony jarmuż i #pesta od Dairy Brothers. To było moje śniadanie. Wy pewnie wolelibyście to jako lunch. #healthylifestyle #work #businesswoman #polishwoman #motivation #business #goodmorning #healthyfood #coffee #sunday #goodday #fastlunch

Iwona dietetyk udostępnił(a) ten wpis. (@iwonakibil_vegetitian) Lis 18, 2018 at 12:40 PST

Wszystkich, którzy kochają gotować, zapraszamy!

  • 14-dniowa dieta wegańska + wykład na temat bilansowania diety - Wersja 2 99,00 Wybierz opcje
  • Dodaj do koszyka
  • 4-tygodniowy wegański posiłek + wykład o równowadze roślinnego stylu życia Promocja Produkt w promocji 169,00 zł 149,00 zł Wybierz opcje
  • Dodaj do koszyka

22 maja 2023 Poradnik dietetyczny